advertise

مهم ترین عوامل تاثیر گذار روی سئوی سایت

سئوی سایت یکی از مهمترین فاکتور ها در موفقیت هر وبسایتی است. زمانی که شما یک سایت طراحی میکنید، تازه کار شروع شده است و برای دیده شدن بیشتر سایت خود باید روی سئو تمرکز کنید. کلید موفقیت سایت شما سئوی آن است. در ادامه مهمترین فاکتورهای اثر گذار روی سئوی سایت را بررسی میکنیم.

۱. پایداری هسته اصلی سایت

پایداری هسته اصلی سایت (Core Web Vitals یا CWV) یک معیار برای اندازه گیری تجربه کاربری و سرعت سایت شما است که در سئو سایت و رتبه بندی آن تاثیر زیادی دارد. این عامل فاکتور های مختلفی را شامل میشود که شما با به کار بردن آنها میتوانید سئو سایت خود را تقویت کنید و رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب نمایید.

۲. سرعت سرور

سرعت سرور سایت شما روی سرعت سایت شما، عملکرد آن و نهایتا سئو سایت تاثیر مستقیم دارد. هرچه تعداد ورودی های سایت شما بیشتر باشد باید سرعت سرور خود را هم افزایش دهید. در واقع سرعت بالای سرور زمانی خود را نشان میدهد که تعداد صفحات زیادی از سایت شما توسط کاربران مختلف باز شده باشند. اگر سرعت سرور کند باشد در نهایت عملکرد سایت شما دچار اختلال شده و کاربر نمیتواند خدمت مورد نظر خود را به راحتی دریافت کند و موجب افت سئو سایت میشود.
معمولا در سرور های ارزان قیمت، منابع بین سایت های بسیار زیادی تقسیم میشوند و در نتیجه سرعت سایت ها افت پیدا میکند و یک فاکتور منفی برای سایت به حساب میرود. اگر میخواهید سئو وبسایت خود را تقویت کنید از سرور مناسب استفاده کنید.

۳. تولید محتوای منظم

مردم همیشه به دنبال محتوای با کیفیت و غیر تکراری میگردند. هرچه سرعت تولید محتوای شما بیشتر و با کیفیت تر باشد سایت شما رتبه و سئو بهتری هم خواهد گرفت. اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب میشوند این است که به طور ناگهانی حجم بسیار زیادی از مطالب را روی سایت خود بارگزاری میکنند و سپس آن را رها میکنند. شما باید محتوای خود را به تدریج و به صورت دائمی بارگزاری کنید تا گوگل متوجه شود سایت شما زنده است و مدام در حال به روز رسانی میباشد. البته نیازی نیست که شما هر روز محتوای جدیدی تولید کنید، بلکه میتوانید محتوای قبلی سایت را هم به طور مداوم به روز رسانی کنید و مطالب جدید تر و مفیدتری به آن اضافه نمایید. این مسئله برای سئو سایت بسیار مهم است و گوگل محتوای جدید تر را بیشتر میپسندد.

۴. تعداد صفحات ایندکس شده

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار روی سئو سایت تعداد صفحات ایندکس شده است. اگر صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نمیشوند احتمالا مشکلی در سایت یا در محتوای صفحات ایندکس نشده وجود دارد. اگر صفحات سایت شما در گوگول ایندکس نشوند طبیعتا در نتایج جستجو ها هم نشان داده نخواهند شد. هرچه تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما بیشتر باشد، نشان از فعال تر بودن سایت است و رتبه شما را در گوگل افزایش میدهد. با این حال اگر صفحات شما در گوگل ایندکس نمیشوند باید به دنبال دلایل آن بگردید. شایعترین دلایل عدم ایندکس صفحات در گوگل عبارتند از:
• محتوای تکراری در دو صفحه متفاوت
• محتوای بسیار کوتاه که صرفا برای افزایش صفحات سایت زده شده باشد
• محتوای کپی یا بی کیفیت
• محتوایی موضوع خاصی ندارد و پراکنده است
• کیفیت پایین سایت
برطرف کردن دلایل عدم ایندکس، باعث میشود صفحات شما در نتایج جستجو نشان داده شوند و به تدریج سئو سایت بهبود پیدا کرده و رتبه شما در نتایج گوگل افزایش پیدا میکند.

۵. توجه به موضوعات بکر

پرداختن به موضوعات بکر که جستجوی کمتری دارند شاید در ظاهر تلف کردن وقت در سئو سایت باشد. اما در واقع اگر سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید این موضوعات یک فرصت فوق العاده برای شما هستند تا سئو این موضوعات را گرفته، ورودی سایت خود را افزایش داده و به تدریج رتبه خود را در گوگل بهبود بخشید.
بسیاری از صاحبان سایت ها از این موضوعات به راحتی گذر میکنند و در نتیجه فرصت کسب رتبه اول گوگل در اختیار شما قرار میگیرد. زمانی که چندین مطلب از سایت شما در رتبه اول گوگل قرار گیرد، به تدریج روی سئو کلی سایت و سایر نتایج هم تاثیر گذاشته و در موضوعات پر طرفدار تر هم سایت شما را در نتایج اول نشان خواهد داد. با استفاده از ابزار گوگل کنسول به راحتی میتوانید کلماتی که سایت شما در رتبه های بهتری قرار دارد را شناسایی کرده و روی سئو آن صفحات کار کنید تا لینک اول در اختیار شما قرار گیرد.

۶. رفتار کاربران

رفتار کاربران در سایت شما یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار روی سئوی سایت است. این معیار بررسی میکند که کاربران چقدر با سایت شما ارتباط برقرار کرده اند، چه مدت زمانی را در صفحات سایت شما گذرانده اند، چند بار مجددا به سایت شما بازگشته اند، چقدر در سایت اسکرول کرده اند یا به عبارت دیگر مطالب شما را دنبال کرده اند و به طور کلی چه تجربه ای از بازدید سایت شما کرده اند. هرچه رفتار کاربران با سایت شما بهتر باشد طبیعتا سئوی سایت بهبود پیدا کرده و رتبه بهتری هم خواهید گرفت. در مقابل هرچه محتوای بی کیفیت تری داشته باشید یا عملکرد سایت شما دچار مشکل باشد، کاربران به سرعت سایت شما را ترک میکنند و نهایتا رتبه شما در نتایج گوگل افت پیدا میکند و تاثیر منفی روی سئوی سایت دارد.

۷. انتخاب عنوان صحیح

انتخاب عنوان مناسب و مرتبط با موضوعی که درباره آن نوشته اید هم در سئو وبسایت بسیار مهم است. عنوان های تکراری، تگ های نامناسب، موضوع غیر مرتبط با عنوان ها، عنوان بسیار طولانی و... از جمله عواملی هستند که روی سئوی سایت شما اثر منفی میگذارند. عنوان شما علاوه بر اینکه باید با موضوع مرتبط باشد باید طوری انتخاب شود که برای مخاطب جذاب بوده و او را ترغیب به مطالعه محتوای شما بکند.
رعایت ترتیب عنوان ها در صفحات سایت هم ضروری است. به طور مثال شما یک عنوان اصلی خواهید داشت که شامل چندین زیر عنوان خواهد شد. هرکدام از این عنوان ها با تگ های H۱ تا H۶ دسته بندی میشوند و نباید تعداد تگ های عنوان از مقدار مشخصی فراتر رود و بیشتر باشد.

۸. حجم عکس و صفحات سایت

حجم عکس ها و صفحات سایت شما مستقیما با سرعت سایتتان ارتباط دارد. هرچه حجم هر صفحه بیشتر باشد زمان بیشتری هم طول میکشد تا برای مخاطب بارگزای شود و هرچه زمان بارگزاری بیشتر باشد تاثیر منفی روی سئو سایت شما خواهد گذاشت. سعی کنید تا آنجا که میشود حجم عکس ها را کاهش دهید بدون اینکه کیفیت عکس افت پیدا کند. عکس هایی که جزئیات زیادی دارند یا از رنگ های زیادی استفاده کرده اند معمولا حجم بیشتری هم دارند و بهتر است که در سایت خود از این عکس ها استفاده نکنید. فرمت جدید WebP هم اخیرا مورد توجه قرار گرفته که بدون افت کیفیت محسوسی حجم عکس ها را به شدت کاهش میدهد. حداکثر حجم عکس برای هر صفحه را به حدود ۷۵۰ کیلوبایت محدود کنید.

۹. بک لینک

گرچه گوگل مستقیما اشاره نکرده است که بک لینک ها روی رتبه سایت اثر دارند، اما با مقایسه سایت های مختلف متوجه میشویم که بک لینک های با کیفیت روی رتبه سایت تاثیر دارند و چندان هم بی اثر نیستند. در مورد بک لینک ها، کیفیت بک لینک هایی که توسط سایت شما گرفته میشود بسیار مهم تر از تعداد آن است. اگر بک لینک های سایت شما از سایت های نامرتبط یا با امتیاز پایین باشد تاثیری روی بهبود رتبه سایت شما نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث افت آن شود.
پس اگر به دنبال گرفتن بک لینک هستید، حتما از سایت هایی معتبر و با کیفیت بالا بک لینک خود را بگیرید که بتواند به رشد سایتتان کمک کند. لینک سازی داخلی را هم فراموش نکنید. لینک سازی داخلی به ربات های گوگل این امکان را میدهد که راحت تر بتوانند صفحات اصلی و مهمتر سایتتان را شناسایی کرده و در بهبود سئو آن صفحه اثر زیادی دارند.

کسب و کار خودت رو گسترش بده

شما هم میتونید به راحتی با راه اندازی سایت خودتون کسب و کارتون رو گسترش بدید و درآمد بسیار بیشتری کسب کنید. تنها کافیه به ما زنگ بزنید یا فرم سفارش سایت رو تکمیل کنید تا برای مشاوره رایگان باهاتون تماس بگیریم.