advertise

کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو

اگر کوچکترین مطالعه ای در زمینه سئو سایت داشته باشید قطعا با عبارت "کلمه کلیدی" یا "کلمات کلیدی" برخورده اید. کلمات کلیدی نقش حیاتی در سئو دارند. کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی واسطه‌ ای بین کاربر و موتورهای جستجو مانند گوگل هستند. وقتی کاربری عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، هدفش یافتن محتوایی است که به آن عبارت خاص مرتبط باشد. از آنجا که هدف اصلی ما در سئو، رساندن محتوا به دست کاربرانی است که به دنبال آن هستند، استفاده صحیح و مناسب از کلمات کلیدی نقشی اساسی در این فرآیند دارد. در ادامه به نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی، آنالیز کلمات کلیدی سایت، تحقیق کلمات کلیدی و استفاده مناسب از کلمات کلیدی یا چگالی کلمات کلیدی در سئو میپردازیم.

برای انتخاب کلمات کلیدی از خودتان سوال بپرسید!

قبل از اینکه به سمت انتخاب کلمات کلیدی برای سئو بروید، باید چند سوال از خودتان بپرسید تا نتایج بهتری به دست بیاورید. مهمترین سوالاتی که باید از خودتان بپرسید این است که:
• هدف شما از تولید محتوا چیست؟
• آیا به دنبال افزایش آگاهی کاربران نسبت به یک محصول خاص هستید یا میخواهید صرفا ترافیک سایت را افزایش دهید؟
• یا اینکه به دنبال انجام عملی خاص مثل ثبت نام، خرید و... توسط کاربران هستید؟
• مخاطبان شما چه کسانی هستند و به دنبال چه اطلاعاتی میگردند؟
• رقبای اصلی شما چه سایت هایی هستند و از چه کلماتی استفاده میکنند؟ 
• کاربران عموما از چه کلمات یا عباراتی برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر خود استفاده میکنند؟

پس از طرح این سوالات تعدادی از کلمات در ذهن شما نقش میبندند که این کلمات اولین قدم در انتخاب کلمه کلیدی در سئو سایت هستند.

پیدا کردن کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار زیادند که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر نیازمند پرداخت هزینه هستند. از محبوب ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که به صورت رایگان خدمت ارائه میکنند میتوان به گوگل کیورد پلنر و گوگل ترند اشاره کرد. در مقابل برخی دیگر از سایت ها مثل SEMrush، Ahrefs، Moz و... هم هستند که باید اکانت آنها را خریداری کرده و از خدماتشان استفاده کنید.

کلماتی که در مرحله قبل به ذهن شما خطور کرده بود را در این مرحله به ابزار های بالا وارد میکنید. هنگامی که از این کلمات در ابزارها استفاده می کنید کلمات مشابه و مرتبطی را خواهید دید که هرکدام از آن ها حجم جست و جو و سختی مختلفی دارند.
در این مرحله باید ببینید که کدام کلمات برای شما مهم تر هستند؟ آیا میخواهید کلمات کلیدی که جستجوی بیشتری داشته و سخت تر هستند استفاده کنید یا کلمات کلیدی با رقابت کمتر؟
طبیعتا هرچه میزان جستجوی کلمات کلیدی بیشتر باشد، شما باید با سایت های بیشتری رقابت کنید و رسیدن به لینک های اول گوگل سخت تر خواهد بود. با این وجود این کلمات ترافیک بیشتری هم برای سایت شما به همراه خواهند داشت. و بالعکس هرچه میزان جستجوی یک کلمه کلیدی کمتر باشد، رقابت در آن نیز کمتر بوده و رسیدن به رتبه های اول گوگل یا سایر موتور های جستجو راحت تر است و مدت زمان کمتری هم طول میکشد تا سئو کلمه مورد نظر را بگیرید.
سعی کنید همواره از کلمات کلیدی استفاده کنید که با کسب و کار شما مرتبط تر است. و همچنین هر دو نوع کلمات با جستجوی زیاد و جستجوی کم را در مقالات نوشته شده در سایتتان استفاده کنید. زیرا هر دونوع کلمات برای سئو سایت شما مفید هستند.

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، کلمات و سوالات زیادی را برایتان پیدا کند که ممکن است پیش از آن به ذهن شما نرسیده باشد. علاوه بر این میزان جستجوی هر کلمه که در سئو سایت بسیار مهم است را برای شما مشخص میکند.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب در تولید محتوا

پس از اینکه کلمات مد نظر را در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بررسی کردید، کلماتی که بیشترین جستجو را داشته و با حیطه فعالیت شما ارتباط بیشتری دارند انتخاب مناسبی هستند. این کلمات منجر به بیشترین درآمدزایی برای سایت شما خواهد شد. به عنوان مثال شما میخواهید یک سایت فروشگاهی برای فروش موبایل بزنید. میزان جستجوی کلمه "موبایل" ۱ میلیون بار و میزان جستجوی کلمه "خرید موبایل" ۱۰۰ هزار بار است. گرچه کلمه خرید موبایل میزان جستجوی کمتری دارد اما به حیطه فعالیت شما ارتباط بیشتری داشته و منجر به کسب سود بیشتری برای شما خواهد شد.

برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب استراتژی های مختلف دیگری هم وجود دارد. به طور مثال اگر میخواهید در یک محدوده جغرافیایی خاص کار کنید میتوانید کلمات کلیدی + محدوده جغرافیایی را برای سئو سایت خود استفاده کنید. و یا اینکه از ترند های فصلی در کلمات کلیدی خود استفاده نمایید. این مسئله به استراتژی شما برای سئوی وبسایت باز میگردد.

اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی مناسب یکی از مهم‌ ترین مراحل در سئو است، اما در این فرآیند ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که می‌تواند به جای کمک به بهبود رتبه سایت، تاثیر منفی روی آن داشته باشد. انتخاب کلمه کلید برای سئوی سایت بسیار ساده است اما میتواند گمراه کننده باشد. در اینجا به برخی از اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی اشاره می‌کنم:


۱. تحقیق ناکافی و انتخاب کلمه عمومی

انتخاب کلمات کلیدی بسیار عمومی و رقابتی، مانند "موبایل" یا "خودرو"، می‌تواند باعث شود که سایت شما در میان رقبا گم شود و موتور های جستجو نتوانند هدف سایت شما را به درستی تشخیص دهند. در این کلمات کلیدی که عمومیت و رقابت بالایی دارند، باید انرژی بسیار زیادی را بگذارید تا به رتبه های برتر گوگل دست پیدا کنید. از طرفی ممکن است با هدف اصلی سایت شما همسو نباشند و کاربر یا موتور جستجو را گمراه کنند.


۲. استفاده نکردن از کلمات کلیدی طولانی

بسیاری از افراد تصور میکنند که انتخاب کلمه کلیدی بلند برای سایت مناسب نیست. اما واقعیت این است که گرفتن سئو کلمات کلیدی بلند نسبتا راحت تر است و به نیاز کاربر را به صورت هدفمندتری برطرف میکند. به طور مثال کلمه "خرید موبایل شیائومی ۲۵۶ گیگ" شاید جستجوی کمتری داشته باشد اما به نیاز مخاطب نزدیک تر است و میتواند بیشتر منجر به خرید از سایت شما گردد.


۳. استفاده از کلمات با جستجوی بسیار کم

کلمات کلیدی که جستجوی بسیار کمی دارند گرچه بسیار راحت هستند اما برای استفاده جهت سئو وبسایت توصیه نمیشوند. زیرا افراد زیادی این کلمات را جستجو نمیکنند و طبیعتا صرف انرژی زیاد بابت این کلمات میتواند باعث اتلاف وقت و از دست رفتن انرژی شما گردد. تناسب را در انتخاب کلمات کلیدی با سرچ کم و زیاد رعایت کنید.


۴. عدم بررسی کلمات کلیدی رقبا

طبیعتا رقبای شما هم کلمات کلیدی را بررسی و آنالیز میکنند. شما پس از انتخاب کلمات کلیدی باید رقبای خود را هم بررسی کنید و ببینید که چطور از این کلمه کلیدی استفاده کرده اند تا شما کامل تر و بهتر این کلمه کلیدی را در سایت خود استفاده کنید. و یا اینکه بالعکس، از کلمات کلیدی استفاده کنید که رقبای شما از آن استفاده نکرده اند.


۵. استفاده بیش از حد کلمه کلیدی

استفاده بیش از حد و افراطی کلمه کلیدی در سایت میتواند باعث جریمه شدن شما توسط موتور های جستجو شود. میزان استفاده از کلمه کلیدی در هر مقاله باید حدود ۲% تا ۵% از کلمات تشکیل شده آن مقاله باشد. در واقع چگالی مناسب کلمه کلیدی حدود ۲ تا ۵ درصد است.


۶. عدم تناسب بین کلمه کلیدی و محتوا

زمانی که مخاطب یک کلمه کلیدی را جستجو میکند و به سایت شما میرسد، انتظار دارد که درباره کلمه کلیدی جستجو شده مطالعه کند. اگر مطلبی که شما در سایت خود نوشته اید ارتباطی با کلمه کلیدی نداشته باشد، کاربر سایت شما را بلافاصله ترک کرده و نهایتا سبب امتیاز منفی از جانب موتور های جستجو میشود. نتیجه تعداد زیادی امتیاز منفی افت رتبه سایت شما در نتایج جستجو خواهد بود.

کسب و کار خودت رو گسترش بده

شما هم میتونید به راحتی با راه اندازی سایت خودتون کسب و کارتون رو گسترش بدید و درآمد بسیار بیشتری کسب کنید. تنها کافیه به ما زنگ بزنید یا فرم سفارش سایت رو تکمیل کنید تا برای مشاوره رایگان باهاتون تماس بگیریم.