advertise

۶ عامل مهم که باعث موفقیت طراحی سایت میشود

یک طراحی سایت حرفه ای و خوب باعث میشود که بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی تبدیل شوند و سبب درآمد زایی و افزایش فروش بیشتر شما خواهد شد. در ادامه ۶ عامل بسیار مهم در طراحی سایت حرفه ای را برای شما بیان میکنیم. اگر شما هم میخواهید سایت موفقی داشته باشید باید به همه این عوامل اهمیت دهید و از آنها غافل نشوید.

۱. داشتن هدف مشخص از طراحی سایت

انجام هرکاری بدون هدف باعث اتلاف وقت و انرژی بسیار زیادی شده و از آنجایی که هدف مشخصی هم وجود ندارد نتیجه ای در پی نخواهد داشت. وقتی صحبت از هدف در طراحی سایت میشود منظور ما این است که کاربر در سایت شما قرار است چه کاری انجام دهد؟ صرفا با شرکت شما آشنا شود؟ هدف اطلاع رسانی است؟ خرید صورت گیرد؟ و یا هر هدف دیگری.
برای این منظور شناختن مخاطب واقعی شما یا به اصطلاح دیگر پرسونای مخاطب بسیار با اهمیت است. به طور مثال اگر شما عمده فروش یک محصول باشید، مخاطبان شما مغازه داران و فروشندگان خرد آن محصول خواهند بود و باید استراتژی سایت خود را بر اساس این افراد بچینید. اگر استراتژی سایتتان بر اساس خریداران اشتباه (خریداران خرد) باشد پروژه طراحی سایت شما با شکست رو به رو خواهد شد.

البته هر صفحه از سایت شما میتواند یک هدف جداگانه داشته باشد و شما میتوانید همزمان مخاطب های مختلفی را مورد هدف قرار دهید و الزامی به این نیست که صرفا روی گروهی از افراد تمرکز داشته باشید. این مسئله به هدف شما از طراحی سایت باز میگردد. اما در هر حالت باید قبل از شروع به طراحی سایت این سوال را از خود بپرسید که مخاطبان شما برای چه به سایتتان مراجعه میکنند و به دنبال چه چیزی هستند؟

۲. ارائه محتوای با کیفیت

وبسایت شما دقیقا به اندازه ای خوب است که محتوای مفید داشته باشد. بهترین سایت ها آنهایی هستند که محتوای مفید و با کیفیت برای مخاطب فراهم کنند. در واقع محتوایی که شما به مخاطب ارائه میکنید باید برای مخاطبان سودمند باشد و صرفا به فکر سئو نباشید. البته باید فاکتور های سئو را در سایت خود رعایت کنید اما سئو سایت نباید باعث شود که مطالب بی ربط یا حاشیه ای به مخاطب خود بدهید. در واقع سئو میتواند یک چهارچوب کلی به محتوای سایت شما بدهد اما نباید همه چیز حول محور آن بچرخد.
اگر محتوای سایت شما فقط برای سئو یا ربات های گوگل نوشته شده باشند شاید در ابتدا موفقیت کمی حاصل شود اما از آنجا که گوگل به تجربه کاربری و میزان زمانی که کاربر در سایت شما وقت میگذارد اهمیت بسیار زیادی میدهد بعد از مدتی رتبه سایتتان افت پیدا خواهد کرد و به راحتی هم به جایگاه قبلی باز نخواهد گشت.
نکته دیگری که در تولید محتوای سایت باید رعایت کنید عدم استفاده محتوای کپی شده و تکراری است. سعی کنید محتوای اختصاصی تولید کنید و مطالب خود را به هیچ وجه از سایت های دیگر کپی نکنید. زیرا علاوه بر اینکه مخاطب شما علاقه ای به مطالب تکراری نخواهد داشت، ربات های گوگل نیز مطالب تکراری را شناسایی کرده و به سایت شما نمره منفی میدهند.

۳. توجه به UI و UX

رابط کاربری مناسب و جذابیت ظاهری سایت از مهمترین فاکتورهایی هستند که در طراحی سایت باید رعایت کنید. همواره شرکت های طراحی سایت حرفه ای از ابتدای شروع طراحی سایت به فکر رابط کاربری و ایجاد یک تجربه فوق العاده در سایت برای مخاطب هستند. اهمیت این مسئله به قدری است که سالانه میلیون ها دلار صرف تغییر در رابط کاربری سایت شرکت های بزرگ و بهبود آن میشود. آنچه که مخاطب در سایت شما میبیند و تجربه ای که از کار کردن و گشت و گذار در سایت شما کسب میکند در جایگاه سایت شما تاثیر بسزایی دارد.

برای اینکه سایت شما UI خوبی داشته باشد باید به گرافیک سایت، چیدمان ماژول ها، استفاده از تصاویر مناسب، انیمیشن ها و... توجه کنید و یک چیدمان مناسب داشته باشید تا مخاطب شما بتواند ارتباط خوبی با زیبایی بصری سایت برقرار کند. البته توجه کنید که نباید بیش از حد سایت خود را شلوع کنید، گاهی اوقات زیبایی در سادگی است.
اما برای اینکه سایت شما UX قوی داشته باشد باید این چند سوال را از خود بپرسید. آیا قسمت های مختلف سایت مثل راه های ارتباطی، سوابق و... به درستی تعبیه شده اند؟ آیا کاربر به راحتی میتواند هرچیزی که در سایت شما به دنبال آن است پیدا کند؟ آیا سایت شما برای افرادی که محدودیت های خاصی دارند مثل نابینایان و... تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته است؟ آیا کاربر میتواند به راحتی خدمت مد نظر را از شما دریافت کند؟ در واقع برای داشتن UX خوب باید خودتان را به جای کاربر بگذارید و ببینید که در سایت خودتان به راحتی میتوانید به گشت و گذار بگردید یا خیر. به عنوان مثال وجود منوی بالای سایت یکی از مواردی است که در UX اهمیت دارد و راهنمای کاربران است.

۴. عملکرد بهینه

چیزی که مخاطبان در سایت میبینند حاصل عملکرد صحیح و بهینه پشت صحنه سایت است. اینکه سایت شما بدون مشکل اجرا شود، دکمه های سایت به درستی کار کنند، لینک های مختلف در سایت به مسیر درستی هدایت کنند، درگاه پرداخت مشکل نداشته باشد، سرعت بارگزای سایت خوب باشد، مسیرهای سایت برای ربات های گوگل مشخص باشند و... همه به پشت صحنه سایت شما بستگی دارد. در طراحی سایت خود حتما به دو عامل زیر توجه بسیار ویژه ای داشته باشید تا باعث رتبه بندی بهتر در گوگل شود:

• سرعت سایت: بر اساس بررسی داده های مختلف، اگر بارگزاری سایت شما در نسخه دسکتاپ بیش تر از ۲ ثانیه و در نسخه موبایل بیش تر از ۳ ثانیه طول بکشد به ترتیب حدود ۱۰۳% در نسخه دسکتاپ و ۵۳% در نسخه موبایل از مخاطبان خود را از دست میدهید.
• رعایت سئوی فنی: از تکنیک های سئو استفاده کنید و مواردی مثل محتوای تکراری در سایت، وجود صفحات ۴۰۴ زیاد، ریدایرکت کردن بیش از حد، وجود صفحات اضافی و... را محدود کنید.

۵. سازگاری با دستگاه های مختلف

در حال حاضر ترافیک موبایل بیش از نیمی از ترافیک فضای اینترنت را فراگرفته است. به همین دلیل سایت شما باید در دستگاه های مختلف به درستی اجرا شود و یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد. بارگزاری صحیح سایت در دستگاه های مختلف مثل موبایل، دسکتاپ و تبلت بخصوص در ایران که اکثر افراد با موبایل وبگردی میکنند بسیار مهم است.
حتما مطمئن شوید که المان های مختلف سایت در نسخه موبایل به درستی نشان داده میشوند و عملکرد قسمت های مختلف آن مثل منوها، دکمه ها، فراخوان ها و... در نسخه موبایل به درستی صورت میگیرد.

۶. امنیت بالا

امنیت در هر زمینه ای بسیار مهم است و فرقی نمیکند که این امنیت در فضای مجازی باشد یا فضای واقعی. افراد دوست دارند که اطلاعاتشان نزد شما امنیت داشته باشد و فاش نشود. فاکتور های مختلفی مثل استفاده از سیستم های شناسایی ربات، گواهی امنیتی یا SSL، ساختار صحیح هاست و امنیت فضای ذخیره سازی داده ها، استفاده از تکنیک ها ضد هک و... از عوامل تاثیر گذار روی امنیت سایت هستند.
امنیت بالا در سایت هایی که مشتری اطلاعات خود اعم از اطلاعات شخصی یا بانکی را در آن به اشتراک میگذارد اهمیت دوچندان دارد و درز این اطلاعات میتواند باعث مشکلات بسیار زیادی برای شما و مخاطبانتان شود. در طراحی سایت خود حتما از فاکتورهای امنیتی استفاده کنید و این اطمینان را به مخاطب بدهید که اطلاعات آنها نزد شما امن است.

سخن پایانی

هر سایتی برای خود منحصر به فرد است و نمیتوان یک نسخه یکسان برای هرکدام از سایت ها پیچید. بهترین طراحی سایت برای فرد سایتی است که بتواند به نیازهای مخاطبان او پاسخ بهتری دهد. قبل از شروع به سفارش طراحی سایت باید این سوال ها را از خود بپرسید تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود.

• مخاطبان شما چه افرادی هستند؟
• هدف از طراحی سایت شما چیست؟
• چه نوع محتوایی میخواهید در سایت بارگزاری کنید؟
• میخواهید مخاطبانتان چطور با سایت شما تعامل برقرار کنند؟
• چه شمایی برای سایت خود در نظر دارید؟
• آیا میخواهید سایت خود را برای موتور های جستجو هم بهینه سازی کنید یا خیر؟
• آیا نیاز به سئوی سایت دارید؟

با پاسخ به این سوال ها میتوان تصمیم بسیار بهتری برای طراحی سایت حرفه ای گرفت و نتیجه فوق العاده تری حاصل کرد.

کسب و کار خودت رو گسترش بده

شما هم میتونید به راحتی با راه اندازی سایت خودتون کسب و کارتون رو گسترش بدید و درآمد بسیار بیشتری کسب کنید. تنها کافیه به ما زنگ بزنید یا فرم سفارش سایت رو تکمیل کنید تا برای مشاوره رایگان باهاتون تماس بگیریم.