advertise

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

امروزه میلیون ها وبسایت در دنیا وجود دارند که هر روزه بر تعداد این سایت ها اضافه میشود. این صنعت هر روز رو به گسترش است و تعجبی هم ندارد که هزینه های گزافی در حیطه طراحی سایت برای رقابت با دیگران صرف شود. در دنیای دیجیتال طراحی سایت اهمیت بسیار ویژه ای دارد و باید جنبه های مختلفی را در طراحی وبسایت خود در نظر بگیرید تا بتوانید در رقابت با دیگران پیروز شوید. در ادامه این مقاله ویژگی های طراحی سایت خوب را برای شما بیان میکنیم. اگر به دنبال طراحی وبسایت در اصفهان هستید، پیراوب ارائه دهنده انواع خدمات طراحی و سئوی سایت در خدمت شما عزیزان میباشد.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت هنر کنار هم چیدن محتواهای مختلف در یک وبسایت و اشتراک گذاشتن آن در دنیای دیجیتال است. این هنر تلفیقی از ترکیب المان های مختلف، استفاده از محتوای گرافیکی جذاب، توجه به عملکرد صحیح قسمت های مختلف سایت، ترکیب رنگ مناسب و به طور کلی هرچیزی که بتواند ارتباط خوبی با کاربر ایجاد کند.
در طراحی سایت شما باید از ابزارهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید و از طرفی نسبت به بهینه سازی محتوای سایت خود کوشا باشید. به گونه ای که توسط موتورهای جستجو به درستی شناخته شود و به مخاطبانی که به دنبال موضوعات سایت شما هستند نشان داده شود.
پس اگر بخواهیم طراحی سایت را به دو قسمت اصلی تقسیم کنیم، قسمت اول گرافیک و ظاهر سایت شما میشود و قسمت دوم مربوط به عملکرد صحیح، اجرای صحیح کدها و سئو سایت میگردد.

تفاوت طراحی سایت و بهبود و توسعه سایت

اولین چیزی که در طراحی سایت باید بدانید تفاوت بین طراحی وبسایت و بهبود و توسعه آن است. این دو بسیار شبیه هم هستند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. طراحی سایت به کنار هم گذاشتن ماژول ها و المان های مختلف به نحو صحیح که عملکرد مناسبی داشته باشند و برای کاربر جذابیت بصری داشته باشد..
بهبود و توسعه سایت به ساختار سایت و حفظ عملکرد آن باز میگردد. بهبود و توسعه سایت مربوط به بحث زیرساختی و اجرای صحیح قسمت های مختلف سایت با کدنویسی صحیح و شناخته شدن سایت توسط موتورهای جستجوگر مثل گوگل است. در زیرساخت سایت معمولا از کدهای HTML و CSS استفاده میشود. منظور ما در اینجا از طراحی سایت هر دو موضوع اصل طراحی و بهبود و توسعه وبسایت است.
امروزه سیستم های مدیریت محتوا یا CMS های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها مثل ورد پرس یا جوملا به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار دارند و برخی از آنها به صورت اختصاصی نوشته شده اند که هرکدام معایت و مزایای خاص خود را دارند.

ویژگی های گرافیک و طراحی سایت خوب

یکی از مهمترین مسائلی که در طراحی سایت باید بدانید این است که طراحی وبسایت خوب چیست و برای رسیدن به آن باید چکار کنیم؟ برای درک بهتر این مسئله باید به نگاه طراحان و گرافیست های برتر در این زمینه بپردازیم و تئوری های آنان را بررسی کنیم. البته مواردی که در ادامه گفته میشود یک قانون ثابت نیست و میتواند با توجه به سلایق فردی یا هرچیز دیگری تغییر کند. با این حال دانستن قوانینی که در طراحی سایت نیاز است به شما کمک میکند تا هنرمندانه آن را بشکنید. همانطور که پیکاسو نقاش بزرگ گفته است که شما باید قوانین را مثل یک حرفه ای بلد باشید تا بتوانید آن را مثل یک هنرمند بشکنید. در ادامه مهمترین قوانینی که در طراحی سایت باید در نظر بگیرید برای شما بیان شده است:


تعادل

تعادل بصری یکی از المان های اصلی در طراحی سایت است که حول یک خط فرضی کشیده میشود. این تعادل میتواند از مرکز به کناره ها، به صورت یک خط افقی یا عمودی، خط قطری و... باشد. این تعادل میتواند متقارن یا غیر متقارن باشد. طبیعتا تعادل متقارن زمانی رخ میدهد که المان های مختلف شما در طرفین برابر باشند و نشان دهنده برابری و مساوات است. اما تعادل غیر متقارن زمانی رخ میدهد که المان های شما به طور متقارن به تعادل نرسیده باشند و قسمت هایی که اهمیت بیشتری دارند را برجسته تر نشان دهید.

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

تضاد

تضاد یکی دیگر از تکنیک های مورد استفاده در طراحی سایت است و همانطور که از اسم آن پیداست باید چیزهایی که در تضاد هم قرار دارند در کنار همدیگر قرار گیرند. این تضاد میتواند شامل رنگ، اندازه، بافت و... باشد. زمانی که از تضاد در طراحی سایت خود استفاده میکنید به صورت ناخودآگاه مخاب را مجاب میکنید که در سایت شما اسکرول کند و تا انتهای سایت شما پیش روند.


تاکید

تاکید یکی دیگر از تکنیک های طراحی سایت است که طراحان سایت از آن استفاده میکنند. در تاکید یادآور میشویم که همه المان های سایت برای ما یکسان نیستند و به طور مثال در سایت خود میخواهیم روی یک خدمت خاص تاکید بیشتری داشته باشیم. این تاکید میتواند لوگوی شما، یک عکس، دکمه CTA و یا هرچیز دیگری باشد. تاکید در طراحی سایت باعث میشود که مخاطب در اولین برخورد با سایت شما ابتدا متوجه آن شود و سپس به بقیه قسمت های سایت توجه کند. تاکید میتواند با ایجاد یک رنگ متفاوت، حرکت یک المان، اندازه و... باشد.

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

پویایی

زمانی که میخواهید طراحی سایت انجام دهید استفاده از حرکت در المان های سایت میتواند راهنمایی برای مخاطبان باشد. حرکت باعث راهنمایی مخاطب از یک المان به المان دیگر میشود. با استفاده صحیح از اندازه، تضاد، تاکید و حرکت میتواند مخاطب خود را دقیقا به جایی از سایت که میخواهید هدایت کنید و در نهایت بازدید مخاطب شما منجر به نتیجه شود.


تکرار

تکرار یک المان باعث میشود که آن در ذهن مخاطب حک شده و یک پیغام خاص را به او برساند. به طور مثال تکرار یک لوگوی خاص، تکرار رنگ سازمانی و یا حتی تکرار یک شعار خاص سبب میشود که پیغام شما در ذهن مخاطب ماندگار شود. بطور مثال رنگ های استفاده شده در لوگوی گوگل، یا شعار هایی نظیر زیبا، جادار، مطمئن که شما به محض شنیدن آن یاد یک برند خاص می افتید.

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

رعایت ترتیب

رعایت ترتیب مطالب سایت از دیگر نکاتی است که در طراحی سایت باید به آن توجه نشان دهید. ممکن است به هر دلیلی مخاطبان شما تا انتهای سایت اسکرول نکنند. از این رو باید طوری برای طراحی سایت خود برنامه ریزی کنید که مطالب مهم تر در ابتدای سایت نشان داده شوند. البته این مسئله در بهینه سازی سئوی سایت میتواند کمی تغییر داشته باشد و مهمترین مطالب در ابتدای صفحه آورده نشود تا مخاطب در صفحه شما مدت بیشتری باقی بماند.


فضای خالی

ایجاد یک فضای خالی این فرصت را به شما میدهد تا المان مد نظر شما بیشتر دیده شود. وقتی شما از یک فضای سفید استفاده میکنید و در این فضا یک المان خاص قرار میدهید به مخاطب القا میکنید که توجه اش را به سمت مطلب شما معطوف کند. بعلاوه اینکه این فضای سفید از بروز احساس سردرگمی برا تصمیم گرفتن در مخاطب شما میکاهد. و نهایتا استفاده از این فضا میتواند شما را به رسیدن به هدفتان از طراحی سایت برساند.

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

یکنواختی

یکنواخت بودن همیشه بد نیست. گاهی باید در طراحی سایت خود از یکنواخت بودن بهره ببرید تا مخاطب را از سردرگمی نجات دهید. اگر شما یک صفحه شلوغ با المان های مختلف در دید مخاطب بگذارید در تصمیم گیری ممکن است دچار مشکل شود. از این رو میتوانید در قسمت هایی از طراحی سایت از المان های یکنواخت استفاده کنید و علاوه بر اینکه به تصمیم گیری مخاطب کمک میکنید به زیبایی سایت خود نیز اضافه کنید.

اهمیت چیدمان صحیح در طراحی سایت

بهترین چیدمان برای سایت شما به عوامل مختلفی مثل هدف شما از طراحی سایت، پیغامی که میخواهید به مخاطب برسانید، نوع محتوای شما و... بستگی دارد. به طور مثال چیدمان المان ها در یک سایت فروشگاهی مانند یک سایت علمی نباید باشد. از این رو نمیتوان یک چیدمان یکسان برای همه سایت ها در نظر گرفت. چیدمان های بسیار زیادی در فضای اینترنت وجود دارند که شما به راحتی میتوانید از آنها الگو بگیرید و طراحی سایت خود را بر اساس این چیدمان ها انجام دهید. برخی از سیستم های مدیریت محتوا این اجازه را به شما میدهند تا به راحتی بتوانید چیدمان های بسیار متنوعی را ایجاد کنید.


طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

رنگ بندی صحیح و استفاده مناسب از المان های گرافیکی

زمانی که صحبت از طراحی سایت میشود انتخاب رنگ مناسب و رنگبندی سایت یکی از مواردی است که حتما باید در نظر گرفته شود. نه تنها در طراحی سایت، بلکه در طراحی لوگوی و رنگ سازمانی هم باید انتخاب رنگ مناسب را مورد توجه قرار دهید زیرا اهمیت بسیار ویژه ای در رساندن پیام شما به مخاطبان دارد. رنگ های انتخابی شما در طراحی سایت باید شامل رنگ اصلی که بیشترین میزان استفاده را در سایت دارد و رنگ غالب است، رنگ ثانویه که از رنگ اصلی کمتر استفاده میشود اما باز هم میزان استفاده از آن به چشم میزند و رنگ های تاکیدی که به صورت هوشمندانه مخاطب را هدایت میکند باشد.


طراحی سایت | هرچیزی که درباره طراحی وبسایت باید بدانید

کد نویسی هوشمندانه

کد نویسی هوشمندانه در طراحی سایت بسیار اهمیت دارد. کد های سایت شما قلب تپنده آن هستند و اگر این کدها مشکل داشته باشند و یا بهینه نباشند عملکرد سایت شما را با اختلال مواجه میکنند. نحوه عملکرد سایت شما کاملا به کدنویسی آن بستگی دارد و اگر کدها به درستی نوشته نشده باشند میتواند تاثیر منفی روی جنبه های مختلف سایت بگذارد.
کد نویسی هوشمندانه در طراحی سایت باعث افزایش سرعت وبسایت، عملکرد صحیح، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، پویایی و... سایت شما خواهد شد. اگر خودتان تخصص این را ندارید که کدنویسی های سایت را بررسی کنید، حتما آن را به یک فرد مورد اعتماد بسپارید تا خیالتان از این نظر راحت باشد.

کسب و کار خودت رو گسترش بده

شما هم میتونید به راحتی با راه اندازی سایت خودتون کسب و کارتون رو گسترش بدید و درآمد بسیار بیشتری کسب کنید. تنها کافیه به ما زنگ بزنید یا فرم سفارش سایت رو تکمیل کنید تا برای مشاوره رایگان باهاتون تماس بگیریم.